12-06-2018

аўтамабільны спідометр – сродак вымярэння

Трудно представить сегодняшний день без автомобиля. Колькасць іх і разнастайныя маркі ўсё больш запаланяюць дарогі, вуліцы, двары нашых населеных пунктаў. Без іх цяпер немагчыма ўявіць рэальнае існаванне народнай гаспадаркі, камфорт і свабоду перамяшчэння фізічных асоб. На змену рухавіка ўнутранага згарання, Спажывае бензін і дызельнае паліва, прыходзіць электрарухавік, основным компонентом которого является электрическая энергия. Аўтатранспарт усё больш дамінуе сярод іншых транспартных сродкаў і ёсць упэўненасць у тым, што дадзеная тэндэнцыя ў будучыні толькі ўзмоцніцца.

Пры ўсім гэтым мы часцяком проста забываемся, што аўтатранспарт апроч усяго іншага, з'яўляючыся сродкам, у першую чаргу, перамяшчэння, павінен мець і мае сродкі вымярэнняў для вызначэння колькасці пройдзенага шляху - одометр, і хуткасці руху транспартнага сродку – спідометр. Гэтыя сродкі вымярэнняў ўстаноўлены ў кожным аўтамабілі.

Самы старажытны одометр згадваецца яшчэ ў першым стагоддзі. З той пары людзі ступілі далёка наперад у сваіх вынаходствах. Спідометр вынайшлі крыху больш за сотню гадоў таму. Упершыню такі прыбор быў усталяваны на аўтамабіль Oldsmobile ў 1901 годзе. На працягу дзесяці гадоў спідометр ўсталёўвалі толькі як дадатковую опцыю і лічылі яго дзівоцтвам. Ужо пазней на заводах сталі ўсталёўваць яго як абавязковы прыбор. У 1916 годзе спідометр зведаў ўдасканалення, якія ўнёс Нікола Тэсла. Да нашых дзён ён дайшоў амаль у такім жа стане, не лічачы некаторых сучасных даданняў.

Аўтамабільны спідометр - гэта вымяральны прыбор для вызначэння імгненнай хуткасці руху аўтамабіля. У асноўным, бываюць двух відаў: аналагавыя (або механічныя) і лічбавыя спідометры. У некаторых сучасных аўтамабілях, замест традыцыйнага стрелочного спідометра, усталёўваецца лічбавай прыбор. Паказанні счытваюцца зручней, але ўсё ж, лічбавай спідометр валодае некаторай інэртнасцю.

Часам мы чуем фразу: «Скруцілі спідометр, каб паменшыць прабег ». Калі быць сумленным, то прычына практычна адна - усе хочуць «амаладзіць» свой транспартны сродак. Але ёсць і тыя, хто хоча, наадварот – «Павялічыць прабег». Каб пазбегнуць неабгрунтаванага выкрыцця прыбора з мэтай змены паказчыкаў спідометра, ўведзена працэдура пламбавання спідометраў, якая выконваецца ў адпаведнасці з патрабаваннямі СТБ 1745-2007 «Спідометр аўтамабільныя. Патрабаванні да эксплуатацыі і пламбаваннем ».

У адпаведнасці з патрабаваннямі артыкула 13 Закона Рэспублікі Беларусь «Аб забеспячэнні адзінства вымярэнняў» сродкі вымярэнняў, у тым ліку спідометры аўтамабільныя, прызначаныя для ўжывання ў сферы заканадаўчай метралогіі, дапускаюцца да ўжывання пасля паверкі або каліброўкі. Спідометры аўтамабільныя ўсіх тыпаў, прымяняюцца ў сферы заканадаўчай метралогіі ў мэтах забеспячэння абароны жыцця і аховы здароўя чалавека, падлягаюць паверцы з усталяванай перыядычнасцю - межповерочным інтэрвалам, пэўнай пастановай Дзяржстандарту ад 16 сакавік 2007 № 17, які зацвердзіў Пералік абласцей у сферы заканадаўчай метралогіі. спідометры, прымяняюцца ў сферы заканадаўчай метралогіі, падлягаюць перыядычнай паверцы з межповерочным інтэрвалам не больш 24 месяцаў.

Для паверкі спідометраў (без іх дэмантажу з транспартнага сродку) распрацавана методыка паверкі спідометра (як унесеных у Дзяржаўны рэестр сродкаў вымярэнняў Рэспублікі Беларусь, так і не унесеных), у адпаведнасці з якой можна ажыццявіць паверку любога тыпу спідометраў, без іх зняцця з транспартнага сродку.

Паверцы падлягаюць спідометры як уласных аўтамабіляў прадпрыемства, так і арандуюцца прадпрыемствам аўтамабіляў. Паверку спідометраў маюць права выконваць юрыдычныя асобы, якія ўваходзяць у дзяржаўную метралагічную службу, а таксама акрэдытаваныя праверачным лабараторыі, у якіх у галіне акрэдытацыі паказана, што яны маюць права паверкі спідометраў механічных транспартных сродкаў.

Гродзенскай абласной інспекцыяй Дзяржстандарту ў ходзе маніторынгу суб'ектаў гаспадарання рознай формы ўласнасці ў розных сферах дзейнасці ўстаноўлены шматразовыя выпадкі несвоечасовага правядзення паверкі спідометраў.

Нагадваем, што за ўжыванне ў сферы заканадаўчай метралогіі неповереных сродкаў вымярэнняў, у тым ліку спідометраў аўтамабільных, вызначаная адказнасць у адпаведнасці з часткай 2 артыкулы 23.13 Кодэкса Рэспублікі Беларусь аб адміністрацыйных правапарушэннях ад 21.04.2003 № 194-3.