10 ЛІСТАПАДА 2022 гады - УСЁМІРНЫ ДЗЕНЬ ЯКАСЦІ

па | 09.11.2022

Другі чацвер лістапада на працягу ўжо больш 30 гадоў праходзіць як Сусветны дзень якасці.

Сусветная грамадскасць адзначае гэтае свята ў знак прызнання ключавой ролі якасці ў забеспячэнні ўстойлівага развіцця дзяржаў і задавальненні запытаў грамадзян, а таксама дэманстрацыі пераваг прытрымлівання якасці ва ўсіх сферах нашага жыцця за кошт прымянення сучасных стандартаў і тэхналогій менеджменту.

У 2022 годзе Сусветны дзень якасці адзначаецца 10 лістапада.

Традыцыйна да гэтага свята ў краінах свету праводзяцца мерапрыемствы рознага фармату.: канферэнцыі, семінары, дыскусійныя пляцоўкі, дзелавыя сустрэчы, дні і тыдні якасці.

Галоўная, з моманту свайго самастойнага развіцця якая вызначыла якасць адным з найважнейшых прыярытэтаў дзяржаўнай эканамічнай палітыкі, з'яўляецца актыўным удзельнікам гэтай агульнасусветнай кампаніі.

Ключавой падзеяй у нашай краіне стане правядзенне Дзяржстандартам і БелДІСС канферэнцыі "Якасць - 2022", якая адбудзецца 8 - 9 лістапада 2022 года.

Удзел у ёй прымуць больш 100 спецыялістаў, занятых у сферы забеспячэння якасці ў розных галінах эканомікі, а таксама якія курыруюць гэтыя пытанні ў рэспубліканскіх органах дзяржкіравання.

Да абмеркавання заяўлены шырокі спектр актуальных тэм.. так, будуць абмеркаваны пытанні выканання праграмы «Якасць 2021 – 2025» у частцы развіцця нацыянальнай інфраструктуры якасці і ў галінах. Асобную ўвагу плануецца ўдзяліць якасці ў рамках інтэграцыйных утварэнняў - ЕАЭС і СНД..

Практычную арыентаванасць канферэнцыі надасць абмен вопытам укаранення сучасных тэхнік якасці і эфектыўнага менеджменту, які прадставяць спецыялісты прадпрыемстваў машынабудавання, хімічнай, харчовай прамысловасці, адукацыі, транспарту. Тэндэнцыя рынку сёння такая, што паспяхова могуць развівацца толькі тыя прадпрыемствы, якія выкарыстоўваюць гэтыя метады і інструменты, падвышаючы эфектыўнасць кіраўніцкіх рашэнняў і ўзровень падрыхтоўкі свайго персаналу.

У фармаце такой шматбаковай размовы будуць вызначаны актуальныя пытанні забеспячэння якасці прадукцыі для выканання задач па асваенні новай прадукцыі., перш за ўсё імпартазамяшчальнай, дыверсіфікацыі экспартных рынкаў, павышэнню кампетэнцый персаналу, а таксама прапанаваны шляхі іх вырашэння.

Варта асоба адзначыць, што ў Беларусі традыцыі якасці маюць фундаментальную аснову і дзяржаўную падтрымку. Якасць у нашай краіне разглядаецца ў кантэксце поспеху і дабрабыту не толькі канкрэтнай арганізацыі., але і эканомікі ў цэлым.

Напрамкі гэтай работы абазначаны ў прынятай на ўзроўні Урада праграме «Якасць 2021 – 2025», накіраванай на пераўтварэнне айчыннай вытворчасці ў канкурэнтаздольны комплекс, аператыўна і гнутка які рэагуе на знешнюю кан'юнктуру і запатрабаванні ўнутранага рынка.

У рэалізацыі мерапрыемстваў праграмы ўдзельнічаюць Дзяржстандарт, міністэрства прамысловасці, будаўніцтва і архітэктуры, адукацыі, сувязі і інфарматызацыі, сельскай гаспадаркі і харчавання, транспарту і камунікацый, працы і сацыяльнай абароны, канцэрнаў «Беллегпрам», «Беллесбумпром», «Белнафтахім», а таксама Нацыянальная акадэмія навук Беларусі.

Праграма ахоплівае развіццё як нацыянальнай інфраструктуры якасці, павышэнне кампетэнтнасці ў галіне якасці і эфектыўнага менеджменту, матывацыю і прапаганду ідэй якасці і дзелавой дасканаласці, так і праграмы павышэння якасці ў галінах з устанаўленнем мэтавых індыкатараў і паказчыкаў якасці выпускаемай прадукцыі. Як паказваюць вынікі 2021 г., запланаваныя мерапрыемствы і паказчыкі выконваюцца.

Сёння істотна ўскладніліся ўмовы для выпуску і рэалізацыі айчыннай прадукцыі. Прадпрыемствы ў аператыўным парадку выбудоўваюць новыя лагістычныя ланцужкі., знаходзяць альтэрнатыўных пастаўшчыкоў сыравіны і камплектуючых, вызначаюць і наладжваюць імпартазамяшчальныя вытворчасці.

З улікам гэтага Дзяржстандартам зацверджаны дапаўненні ў прынятую ў 2019 годзе Стратэгію развіцця стандартызацыі Рэспублікі Беларусь да 2030 года.

У лік новых прыярытэтаў развіцця стандартызацыі як найважнейшага элемента нацыянальнай інфраструктуры якасці ўвайшлі наступныя напрамкі.

Прынцып апераджальнай стандартызацыі для імпартазамяшчэння: новая прадукцыя павінна выпускацца па новых стандартах, што будзе ствараць дадатковыя ўмовы для тэхналагічнага рыўка ў той ці іншай галіне.

Для падтрымання дзеючых вытворчасцей будзе ўзмоцнена ўвага своечасовай праверцы навукова-тэхнічнага ўзроўню дзеючых стандартаў.

У падтрымку пераарыентацыі экспартных рынкаў прапануецца распрацоўваць стандарты., якія будуць усталёўваць патрабаванні да прадукцыі для экспарту ў розныя рэгіёны.

Працягнецца праца па ўдасканаленні механізма фінансавання распрацоўкі стандартаў як на еўразійскай пляцоўцы з магчымасцю выкарыстання сродкаў бюджэту ЕАЭС, так і ўнутры краіны шляхам кампенсацыі часткі панесеных арганізацыяй затрат на распрацоўку стандартаў.

Ключавая ўвага таксама надаецца працэсам цыфравізацыі як асноўнаму фактару для скарачэння тэрмінаў распрацоўкі стандартаў.

Фонд дзейных у Рэспубліцы Беларусь дзяржаўных стандартаў сёння налічвае парадку 31 000 дакументаў.

У 2022 годзе зацверджана каля 500 дзяржаўных стандартаў (СТБ і ДАСТ) і змен у дзеючыя стандарты. звыш 70 % з іх гарманізаваны з міжнароднымі патрабаваннямі, што спрыяе ўжыванню прызнаных у свеце тэхнічных рашэнняў, ліквідацыі тэхнічных бар'ераў, росту экспартных магчымасцяў.

Цяпер прыярытэт аддаецца такім напрамкам, як электратранспарт, разумная індустрыя, энергаэфектыўныя тэхналогіі. У гэтым годзе пачата распрацоўка пяці з двух дзясяткаў стандартаў у галіне інавацыйнага менеджменту і лічбавай эканомікі.

У рамках еўразійскай інтэграцыйнай прасторы прынята 52 адзіных тэхнічных рэгламенту ЕАЭС, 45 з якіх ўступілі ў сілу. Яны рэгулююць 85 % якая звяртаецца на рынку дзяржаў - членаў прадукцыі.

Вядзецца распрацоўка яшчэ 10 тэхнічных рэгламентаў і 37 змен да іх. Рэспубліка Беларусь распрацоўвае 8 змяненняў у 7 тэхнічных рэгламентаў.

Праекты знаходзяцца на розных стадыях распрацоўкі.

На стадыі ўнутрыдзяржаўнага ўзгаднення - праекты змяненняў у тэхнічныя рэгламенты на ўпакоўку, парфумерна-касметычную прадукцыю і маркіроўку харчовай прадукцыі.

Прайшлі публічнае абмеркаванне праекты змен у тэхнічныя рэгламенты на змазачныя маслы, цацкі і аб абмежаванні прымянення небяспечных рэчываў у вырабах электратэхнікі і радыёэлектронікі.

Ключавую ролю ў развіцці інфраструктуры якасці, засваенні новых канкурэнтных рынкаў, абароне навакольнага асяроддзя і іншых сферах гуляюць вымярэння.

Тэхнічнай асновай забеспячэння адзінства вымярэнняў з'яўляюцца нацыянальныя эталоны адзінак велічынь.

Цяпер рэалізуецца падпраграма "Эталоны Беларусі" Дзяржаўнай навукова-тэхнічнай праграмы "Нацыянальныя эталоны і высокатэхналагічнае даследчае абсталяванне" на 2021-2025 гады.. Яна накіравана на стварэнне ўмоў устойлівага развіцця сегмента нацыянальнай інфраструктуры якасці па дакладнасці выкананых вымярэнняў у розных галінах эканомікі., развіццё вымярэнняў для патрэб атамнай энергетыкі і звязаных з ёй галін, мікра- і нанаэлектронікі, аэракасмагеадэзіі, фармацэўтыкі, прыборабудавання, інфармацыйных тэхналогій і інш.

У рамках яе выканання да 2025 года прадугледжана распрацоўка 11 новых нацыянальных эталонаў. Такім чынам, агульная колькасць нацыянальных эталонаў дасягне 74 адзінак.

Адпаведнасць тавараў патрабаванням тэхнічных рэгламентаў і стандартаў пацвярджаюць лабараторыі і органы па сертыфікацыі, а іх кампетэнтнасць, бесстароннасць і надзейнасць - акрэдытацыя.

Нацыянальная сістэма акрэдытацыі Беларусі з'яўляецца адной з самых разгалінаваных сярод краін постсавецкай прасторы.. У ёй налічваецца амаль 2,5 тысячы акрэдытаваных органаў па ацэнцы адпаведнасці. Ёсць выпрабавальныя магчымасці для рэалізацыі большасці прынятых тэхнічных рэгламентаў ЕАЭС., выкананне якіх абавязкова пры звароце прадукцыі на рынках дзяржаў - членаў.

Акрэдытаваныя лабараторыі на пастаяннай аснове актуалізуюць і пашыраюць свае вобласці, асвойваючы новыя віды дзейнасці, метады або аб'екты выпрабаванняў. Такое іх развіццё аказалася запатрабаваным сёння, калі ў сілу знешніх выклікаў айчынныя вытворцы пераарыентуюць таварныя патокі на новыя рынкі, занятыя аператыўнай распрацоўкай імпартазамяшчальнай прадукцыі.

Актуальным напрамкам з'яўляецца развіццё інстытута акрэдытаваных правайдэраў у Рэспубліцы Беларусь. Павелічэнне іх колькасці станоўча адаб'ецца на ўзроўні кампетэнтнасці акрэдытаваных лабараторый, т.к. правайдэры спрыяюць выкананню задач па комплекснай адзнацы і падтрыманню кампетэнтнасці лабараторый, забяспечваючы дадатковую абарону рынку ад некампетэнтных паслуг па выпрабаваннях.

Органы па сертыфікацыі сёння прадстаўлены ў самых розных напрамках: вытворчасці, паслугі, персанал, сістэмы менеджменту. Гэта ў тым ліку дазваляе выкарыстоўваць сертыфікацыю як інструмент ацэнкі трэцяй, незалежнай ад вытворцы і спажыўца, бокам і ў добраахвотным парадку. Кампаніі, нацэленыя на доўгатэрміновы поспех, могуць прымяняць гэтую працэдуру як стымул для ўласнага развіцця і атрымання канкурэнтных пераваг на рынку..

Для стымулявання дзейнасці арганізацый па павышэнню якасці і канкурэнтаздольнасці прадукцыі, работ і паслуг, ўкараненню сучасных метадаў кіравання якасцю развіваецца рэспубліканскае конкурснае рух у галіне якасці і дзелавога дасканаласці.

Экспертныя камісіі ўжо праводзяць адзнаку дзейнасці 25 арганізацый-прэтэндэнтаў на званне лаўрэата конкурсу на суісканне Прэміі Урада Рэспублікі Беларусь за дасягненні ў галіне якасці-2020. Ацэнка праводзіцца па абноўленай мадэлі, найбольш прасунутай і інавацыйнай сярод краін СНД, якая з'яўляецца зараз.

У рамках конкурсу «Лепшыя тавары Рэспублікі Беларусь» праведзены пасяджэнні абласных конкурсных камісій і вызначаны тавары-фіналісты, якія змогуць удзельнічаць у другім - рэспубліканскім - этапе конкурсу і прэтэндаваць на званне яго лаўрэатаў.

Ажыццяўляецца экспертная ацэнка матэрыялаў конкурсаў "Лепшы менеджэр па якасці" і "Лепшая дыпломная і навукова-даследчая работа ў галіне менеджменту і кантролю якасці».

Работы, якія праводзяцца ў рэспубліцы, забяспечваюць умовы для высокай якасці маркі "Зроблена ў Беларусі"., даверу і прызнання айчынных тавараў і паслуг на ўнутраным і экспартных рынках.